15.08.2015
pompeje

24. augusta roku 79 nášho letopočtu pri výbuchu sopky Vezuv zasypala vtedy prekvitajúce 20 tisícové mesto niekoľkometrová vrstva sopečného popola. Dlhé roky bolo toto miesto považované za prekliate a tak sa mu ľudia vyhýbali. Vďaka tomu ostali Pompeje prakticky neporušené zachované pre dnešné generácie.

Archeologický prieskum začal naplno až v 19. a 20. storočí. Postupne bola spod metrových nánosov popola odkrytá a čiastočne zreštaurovaná väčšina mesta. Z archeologického hľadiska sa tu jedná o najdôležitejšiu lokalitu zo začiatku nášho letopočtu. Pomocou nálezov dokázali vedci nielen zrekonštruovať podrobný priebeh samotnej sopečnej katastrofy ale predovšetkým sa podarilo do podrobností zobraziť vtedajší život...

Pompeje

Ako povedal jeden z vedcov: Vtedajšia spoločnosť sa nelíšila veľmi od tej dnešnej. Ak by sme mali vyzdvihnúť rozdiely, tak dnešní mestskí ľudia žijú viac odtrhnutí od prírody ako vtedy a aj spoločenský život bol vtedy na inej úrovni ako dnes. Ľudia sa viac stretávali, diskutovali spolu a rozoberali naživo bežné problémy. Dejiskom tohto spoločenského života boli rôzne fóra, kúpele, divadlá, telocvične, amfiteáter apod...

také_menšie_divadielko

O Pompejách, ich histórii a vzácnych pamiatkách toho už bolo napísané veľa, ja sa budem sústrediť hlavne na to, čo by mohlo pomôcť našim nasledovníkom.

Naša návšteva tohto miesta sa zdrodila tak trochu spontánne pri okružnej ceste po Talianskych sopkách. Naším hlavným cieľom v tejto oblasti bol Vezuv. Utáborili sme sa v kempingu s názvom Pompei v mestečku s rovnakým názvom. Vstupná brána do odkrytého mesta sa nachádza 50 metrov od kempingu. Za noc v kempe sme zaplatili v máji 15 euro / 2os. + auto. Za denný vstup do Pompeí sme zaplatili 11euro/os.

Aj keď som čistý laik a z kultúry ma najviac zaujíma fyzkultúra :) tak konečný dojem tejto návštevy bol vysoko pozitívny a môžem ju určite odporúčať aj ľuďom, ktorí sa predtým o tieto veci moc nezaujímali. Na záver pripojím len zopár rád, viac o Pompejách sa dočítate na nasledujúcich odkazoch.

Pompeje - wikipedia

Ako mesto Pompeje zničila sopka

ľudské_telá_zakonzervoval_horúci_popol

Na návštevu Pompejí si vyhraďte jeden celý deň, pokiaľ ste obyčajní turisti ako ja a nejdete tam náhodou niečo vážnejšie študovať. V žiadnom prípade sa tam nepokúšajte len tak si odbehnúť na dve hoďky... My sme začali našu prehliadku o jedenástej predpoludním a nakoniec sme po slušnom vytrvalostnom výkone zatvárali brány spolu s vrátnikmi o siedmej večer.

Neboli sme veľmi pripravení nato čo nás čaká a tak by som nabudúce určite začal prehliadku skôr.

Nezabudnite si pri vstupe vyzdvihnúť plánik mesta, bez neho budete stratení. My sme sa po chvíli ohúrení veľkosťou vykopávok vrátili ku vchodu a pekne si vyzdvihli plán mesta s vyznačenými najdôležitejšími miestami.

Dnes už sú informácie parádne dostupné, rovnako ako bude aj tento článok a tak by bolo určite vhodné sa na návštevu aspoň trošku teoreticky pripraviť... my sme to veľmi nestihli vzhľadom na množstvo cieľov a dĺžku našej cesty, o to viac sme ale boli ohúrení tým čo sme videli čo zase tiež nebolo na škodu :))

Pompeje

Na prehliadku sa vystrojte ako na túru, budete veľa chodiť... videli sme dámy v lodičkách, šatách aj rodinky s malými deťmi... auuu

Ste v Taliansku, slnko vám bude pražiť na hlavu čiže flaška s vodou a pokrývka hlavy je samozrejmosťou.

Na dlhý deň je dobré si zobrať aj niečo na zjedenie, v centre vykopávok je však pre tento prípad zriadené občerstvenie s množstvom domácich typických lahôdok.

Pri vchode do Pompejí postávajú postarší páni výzorom pripominajúcim vysokoškolských učiteľov, sú to sprievodcovia ponúkajúci svoje služby... raz sme sa nenápadne za jedného nemecky hovoriaceho pripojili, množstvo zaujímavostí ktoré chrlil na postarší nemecký pár spolu s najideálnejšou trasou pochodu by možno stálo zato sa poinformovať aj o tejto možnosti...

Nie je to však nevyhnutnosť...

V meste sa prechádza viacero zamestnancov, ktorí radi poradia. Samozrejme v taliančine :) Tí mladší možno budú vedieť pár slov po anglicky. My sme sa po prvej polovici rýchleho presunu a objavovania zamerali na vychýrený verejný dom :) nevedeli sme ho však nájsť a tak sme sa spýtali postaršieho zamestnanca: "Myslíte Casa di Berlusconi? pohotovo odpovedal starší pán keď sme sa mu pokúšali vysvetliť čo hľadáme." :)) pohotovo tak reagoval a satiricky si doberal bývalého talianskeho premiéra a jeho viacero škandálov...

Nakoniec sme okrem veľa iného našli aj ten verejný dom, nachádzal sa v centre mesta. Ľudia pred dvetisíc rokmi sa od tých dnešných veľa nelíšili...