Maratona dles Dolomites

02.11.2007
maratona-dles-dolomites

Tak znie oficiálny názov v Ladínčine. Jazyku rétorománskej menšiny obývajúcej údolia Val Badia a Val Gardena. Maratónov je v kalendári cestných cyklistov množstvo, toto podujatie ma však zaujalo hneď z niekoľkých dôvodov. Na prelome mesiacov jún/júl sa postavilo na štart približne 9 tisíc cyklistov z 37 krajín. Účastníci si mali možnosť vybrať medzi tromi variantami trate, pričom najdlhšia z nich mala 138km. Skúsený maratónci určite pokrútia hlavou - tak málo, veď množstvo podobných maratónov má najdlhšiu variantu dlhú vyše 200, nezriedka aj 250km. Ale pozor na spomínanej dĺžke cyklisti nastúpajú takmer 5000m a prekonajú 7 sediel a to už je čo povedať.
Na celej trati nie je jediná rovinka, jediné hluché miesto kde by sa dalo odviezť v balíku. Cesta buď stúpa alebo klesá v nekonečných serpentínach. V čase pretekov je na trati úplne vylúčená automobilová doprava. Zaujímavosťou určite je aj to, že výťažok z pretekov ide vždy na nejakú charitatívnu činnosť. Naposledy tu bola Dalajlámova sestra prevziať nemalú sumičku určenú tibetským deťom.
Prípadní záujemcovia však asi budú sklamaní, že šanca zúčastniť sa je pre nováčikov veľmi malá. Všetky miesta sú totiž "vypredané" pol roka pred štartom ďalšieho ročníka... To však nič nemení na tom, že cyklstika v Dolomitoch je úžasná vec aj mimo tlačence v pelotóne pretekárov.
Na záver by som ešte rád dodal, že cyklistický maratón "Okolo Tatier" má určite veľký potenciál stať sa raz medzinárodne známym a hojne navštevovaným podujatím, ktoré pomôže rozvoju cestovného ruchu nielen u nás, ale aj v susednom Poľsku. Nie je pritom potrebné vymýšľať nič nové, treba sa len inšpirovať tam, kde to funguje...