Lezenie v Arcu: Placche Zebrate

04.09.2013
lezenie-v-arcu-placche-zebrate

Talianske mestečko Arco ležiace neďaleko severného pobrežia Lago di Garda je skúsenejším skalolezcom notoricky známe. Túto stručnú informáciu o prekrásnom lezení na slnečných platniach, kúsok severne nad osadou Dro v údolí Val Sarché, venujem hlavne lezcom začiatočníkom. Hlavne tým, ktorí si nepamätajú, kedy naposledy liezli 15-dĺžkovú cestu po nádhernom vápenci a po všetkých tých vápencových útvaroch, aké z neho tečúca voda dokáže vymodelovať.

Neboli sme v Arcu prvý raz, kým sa nám podarilo v sprievodcovi objaviť oblasť s podozrivo dlhými a ľahkými cestami. Vyskúšali sme a potom sme už prakticky ani nechodili nikde inde... Na slnečných platniach sa dá liezť aj v októbri. Aj pri nižších ranných teplotách cez deň slniečko pekne skalu nahreje.

Samozrejme sa táto oblasť teší veľkej popularite. Najľahšie cesty majú kľúčové miesta niekedy celkom vyšmýkané. Ísť sem liezť cez víkend znamená liezť cestu niekedy aj v rade niekoľkých dvojek.

Negatívom tejto oblasti sú určite aj padajúce kamene. Tie spúšťajú ľudia, ktorí už doliezli cestu a traverzujú hore ponad platňu k zostupu. Vzhľadom na naše skúsenosti z viacerých lezeckých dní sme sa rozhodli cez víkendy ísť radšej niekde inde, alebo sa aspoň vyhnúť cestám naľavo a ísť liezť radšej niektorú z dlhých ciest v pravej časti steny.

Charakteristickým rysom lezenia na týchto platniach je lezenie na trenie. Aj napriek hrozivo vyzerajúcej dĺžke cesty nebudete potrebovať ani tak silu v rukách ako techniku. Všetky cesty sú odistené borhákmi. Na štandoch sú vždy dva, niekedy aj štyri. Nepoužívali sme nič na doisťovanie okrem smyčiek. Niekedy sú rozostupy medzi isteniami aj päť metrov, vtedy sa ale určite jedná o ľahkú cestu alebo úsek.

Východiskovým bodom k lezeniu v tejto oblasti je parkovisko pri hlavnej ceste vedúcej dolinou Val Sarché nad dedinkou Dro. Platne sa nachádzajú na úpätí hory Monte Brento, kde je tiež množstvo dlhých ciest. Celé je to len cca 15 km od Arca. Odporúčam zobrať si so sebou dostatok vody, pod stenou ju už nedoplníte. Počas letných slnečných a horúcich dní je dobre sa tejto oblasti radšej vyhnúť.