Ferraty na Cirspitzen

24.09.2009
ferraty-na-cirspitzenPri ceste cez Passo Gardena v Talianskych Dolomitoch človeku padnú do oka kamenné zuby Cirspitzen. Pri ceste z Corvary po serpentínach hore ich budete mať rovno pred sebou. Na dva z týchto zubov vedú zaistené cesty. Nie sú moc ťažké a ponúkajú sa tu veľmi pekné skôr prechádzky ako túry.

Ideálne je spojiť tieto dve ferraty do jednej túry. Ak človek vyrazí z Passo Gardena vznikne pekná túra tak na pol dňa. V sedle sa vyberá parkovné a býva často aj plno, to sa dá vyriešiť parkovaním pár zatáčiek pod sedlom smerom na Corvaru. Sú tam odpočívadla s lavičkami a parkuje sa hlava -nehlava.

Ferrata na malý Cir (vľavo) je predsa len exponovaná a tak nejaké to istenie určite odporúčam. Vzhľadom na frekventovanosť neuškodí ani prilba. Tá sa na ferraty nosí hlavne ako ochrana pred kameňmi zhodenými ľudmi zhora ako pred prípadným pádom.

Hustou sieťou chodníčkov sa treba dostať nad stanicu lanovky vedúcej z Wolkensteinu vo Val Gardene. Odtial vás už chodníček a značky nasmerujú do suťového žlabu, ktorý asi od polovice prechádza do zaistenej cesty. Zopár úsekov si vyžaduje aj trochu koncentrácie. Sem tam stretnete aj nejaký krížik ako pozostatok na tých roztržitých.

Zostupuje sa zo sedla suťovým žlabom. Ak plánujete ako my vystúpiť aj na Veľký Cir tak sa hned po otvorení žlabu snažte natraverzovať chodníčkami pod žlab vľavo od vrcholu. Z neho sa zaistenou kamennou rampou natraverzuje do miernejšieho úbočia. Ním už pokračuje výstup pomerne jednoduchým chodníčkom.

Obe ferraty sú bohaté na výhľady - taká na Dolomity charakteristická vlastnosť. Počas výstupu si môžete vychutnať pohľady na "tortu" Sellagrupe a z vrcholov to už sú výhľady aj na Puez-Geisler gruppe a Langkofel.

POLOHA:
Taliansko, Dolomity, horský hrebeň severovýchodne od Passo Gardena (Grödnerjoch)
PRÍSTUP:
Od Corvary serpentínami smerom do Val Gardeny alebo z opačnej strany smerom od Val Gardeny smer passo Sella a v tretine stúpania odbočiť na passo Gardena.
ČAS:
Pohodová túra, približne pol dňa.
PREVÝŠENIE:
Celkové prevýšenie pri oboch výstupoch približne 700 metrov.
VÝSTROJ:
Ferratová výstroj, Prilba
OBTIAŽNOSŤ:
Ľahká ferrata, niekoľko miest stredne ťažká.