MTB: Livigno - Umbrail - Pedenolo trail

24.08.2018
mtb-livigno-umbrail-pedenolo-trail

Livigno - Alpisella - Cancano - Boscopiano - asfalt Umbrailpass - Bocchetta di Forcola - piano Pedenolo - Torri di Fraele - Bocchetta di Trella - Passo Trela - Val Pila - Livigno

Viaceré úžasné úseky v tomto okruhu už boli popísané v článkoch tu na Vetromagu. Ja som si ale našiel zámienku aby som si to prešiel zas a znova: nahrať GPX z trailu cez Pedenolo. Počas tohto okruhu sa mi dokonca podarilo pridať aj pre mňa nový trail cez Bocchetta di Trela. Takže vždy keď to len ide - NeverStopExploring.

Vyrážam z Livigna z bezplatného parkoviska pod Motolinom. Aby som sa čo najrýchlejšie dostal kam potrebujem, zvolím cestu cez passo Alpisella. Keď už som hore, nepustím sa dole k jazeru San Giacomo po ceste, ale odbočujem doľava na trail. Taká krása sa jednoducho nemôže obísť. Dole pri jazere to stočím doprava a po šotoline vedúcej po brehu sa dostávam až na priehradný múr spodného jazera - Lago di Cancano. Po priehradnom múre prejdem na druhú stranu, nasleduje krátke, ale výživné stúpanie, prechádzam okolo reštaurácie a púšťam sa dole do zjazdu v smere na Bormio. Pekná cestička po šotoline, ale žiadny superzjazd. Záver v borovicovom lesíku. Brzdy už horia.

Najnižší bod dnešnej trasy Boscopiano a opäť stúpam. Pár serpentín lesíkom po šotoline a napájam sa na asfaltovú hlavnú cestu z Bormia na Stelvio. Tu ma čaká poctivé nabratie výšky až na Umbrailpass. Pohrávam sa s myšlienkou ísť až na Stelvio, ale keďže som z Livigna vyrazil neskôr, tak upúšťam od bláznivej myšlienky.

Pedenolo_trail

Umbrail a ja odbočujem doľava na známy chodníček smer Bocchetta di Forcola. Prvý raz som tu bol asi pred 10 rokmi ešte na starom Cannondale. Dnes ma nadnáša karbónový hardtail Rockmachine. V sedle ma dobiehajú dvaja jazdci na hardtailoch s takmer hladkými plášťami. Hore prichádzame súčasne. Lámanou angličtinou zisťujeme čo a ako. Sú z Brazílie a sú veľkí fanúšikovia cyklistiky a Petra Sagana :D

Pýtajú sa ma či to tu poznám, že kadiaľ sa dá najlepšie ísť na druhú stranu. Mne sa ústa rozťahujú do veľkého úškľabku keď si uvedomím, aké majú šťastie. O Pedenole netušia a nebyť tohto stretnutia, pustili by sa priamo dolinou dole.

Preberám vedenie a tentokrát sa do sedielka, kde začína ten úžasný zjazd, presúvame horným traverzom. Sneh tu už nie je takmer žiadny, na rozdiel od mojich predošlých návštev. Prichádzame do Bocchetta di Pedenolo. Fotím mojich nových parťákov. Teším sa z momentu zdieľania radosti... Nasleduje zjazd, v ktorom sa nepotrebujem fotiť. Vychutnávam plynulú jazdu, až kým očarení spolujazdci predsa len nezastavujú a nevyťahujú telefóny. Spravím im pár fotiek, ani si to nevšimnú. Neskôr sa im cez mail veľmi potešia...

Pedenolo_trail,_Brazílčania

Piano Pedenolo som už podrobnejšie popísal v článku, ktorý nájdete dole. Misia GPX pokračuje ďalej... S novými kamošmi sa rozlúčim na vyhliadke pri vežičkách Torri di Fraele. Je to úžasné, fotogenické miesto. Odtiaľto pokračujem už opäť sám. Do Livigna ma ešte čakajú dve sedlá a poriadna dávka trailov... Presnú trasu nájdete v priloženej mape a samozrejme GPX si môžete stiahnuť v lište vpravo hore.

Tento článok som sa chystal napísať dlho. Po dnešnom dni mám konečne všetko čo potrebujem, a konečne mám príležitosť do článku pridať aj video, ktoré je nielen spomienkou na výlet, ale aj spomienkou na výborného a nenahraditeľného  kamaráta.

R.I.P. Rišo...

Vychutnajte si Pedenolo vo videu na pohyblivých obrázkoch. Ak existuje bajkerské nebo, tak je to tu...

Celý výlet mi trval 7:50 hod, 68 km, nastúpal som 2830 v.m.

foto: výber z archívu z troch túr cez Pedenolo