<< Zoznam článkov od 21 do 40 (z 141) >>

Taliansko

Bergel - žulová oblasť, ktorá patrí ešte pod Berninské Alpy. Hlavný hrebeň, ktorý leží na švajčiarsko-talianskej hranici tvoria trojtisícovky s vysokými stenami z kvalitnej žuly. Táto oblasť je oddávna vyhľadávaná horolezcami. Najznámejší vrchol oblasti je Piz Badile 3305m. Najdôležitejšie výstupy sú legendárna Cassinova cesta v severovýchodnej stene Badile a druhým síce pomerne ľahká ale dlhá cesta vedúca severným hrebeňom na Badile (Spigolo, Nordkante). V tejto oblasti je množstvo ďalších pekných a dlhých ciest v krásnej žule. Niektoré z n...   Celý článok

Pompeje

15.08.2015
 24. augusta roku 79 nášho letopočtu pri výbuchu sopky Vezuv zasypala vtedy prekvitajúce 20 tisícové mesto niekoľkometrová vrstva sopečného popola. Dlhé roky bolo toto miesto považované za prekliate a tak sa mu ľudia vyhýbali. Vďaka tomu ostali Pompeje prakticky neporušené zachované pre dnešné generácie. Archeologický prieskum začal naplno až v 19. a 20. storočí. Postupne bola spod metrových nánosov popola odkrytá a čiastočne zreštaurovaná väčšina mesta. Z archeologického hľadiska sa tu jedná o najdôležitejšiu lokalitu zo začiatku nášho letopoč...   Celý článok
 Taliansko - Valtellina - Tirano - Monte Padrio Už to budú pomaly dva roky tomu čo som v jeden pekný septembrový deň na horskom bicykli zablúdil na legendárne Mortirolo a následne pre mňa objavil úžasnú bajkovú lahôdku - Tornantissimu. Tento upravený zjazd naozaj úctyhodných parametrov ma oslovil natoľko, že keď som si všimol na úvodnej informačnej tabuli informáciu o tom, že v údolí Valtellina v okolí mestečka Tirano sú ďalšie štyri podobné trasy tak som sa rozhodol ich postupne prejsť všetky. Nenápadný kopček medzi Tiranom a lyžiarskym strediskom A...   Celý článok
 Pri našom putovaní Sicíliou sme sa popri sopkách sústredili predovšetkým na prírodu ale keďže Sicília sama je jedným veľkým múzeom nedá sa nezastaviť aspoň nachvíľu aj pri niektorých zaujímavých miestach, kultúrneho a historického významu. Pri jednom z rozhovorov so starou babkou šéfujúcou kempingu v Letojanni sme sa dozvedeli o mestečku Modica. Bol to jej tajný tip na zaujímavé miesto a tak sme ho neobišli.   Modica sa nachádza na juhu Sicílie neďaleko provinčného centra Ragusa. Má niečo cez 50 000 obyvateľov a jej historické centrum s viacerý...   Celý článok
Taliansko - Sicília - Liparské ostrovy - Stromboli Stromboli je názov sopky a rovnako aj ostrova, ktorý tvorí časť sopky vykukujúcej nad morskú hladinu presne do výšky 924 metrov. Pod morskou hladinou je to vraj ku základni ešte ďalších 2000 metrov. Najvýchodnejší zo siedmych Eolských(Liparských) ostrovov si buduje svoju povesť už dlhé roky. Prvé zmienky o vybuchujúcej sopke sú známe spred asi 2500 rokov. Aj keď výbuchy neboli nijako ohromujúce a deštruktívne, tak Stromboli si vybudovala svoje meno práve vďaka pravidelnej takmer nepretržitej aktivite. Sam...   Celý článok
Panarea - panská area :) - ostrov krásnych a bohatých.  Liparské ostrovy sa nachádzajú v Tyrhénskom mori severne od Sicílie. Všetky ostrovy sú sopečného pôvodu, dva zo siedmych ostrovov sú dokonca stále činnými sopkami (Vulcano a Stromboli). Práve pri ceste z ostrova Vulcano na Stromboli má rýchloloď Aliscafi medzipristátie na ostrove Panarea. Pri návrate z ostrova Stromboli sa zastavujeme na Panarei. Tento ostrov nie je veľký a tak viacerými odporúčaná okružná túra by sa mala dať zrealizovať počas jedného dňa aj s podvečerným odjazdom na Sicíliu. Na...   Celý článok
Taliansko - Sicília - Liparské ostrovy - Vulcano - Porto Levante  Sopky v Európe: V oblasti južného Talianska sa nachádzajú jediné štyri doposiaľ aktívne sopky kontinentálnej Európy. V týchto miestach na seba narážajú dve litosférické dosky a tak oblasť medzi Etnou a Vesuvom bola už oddávna známa svojou sopečnou činnosťou. Tá bola aj dôvodom vzniku súostrovia v Tyrhénskom mori, v Taliansku známom ako Eolské ostrovy . Tvorí ich sedem sopečných ostrovov z ktorých sú dva známe ako stále aktívne sopky. Sú to Vulcano a Stromboli. Eolské ostrovy sú v...   Celý článok
Prírodná rezervácia Etna na Sicílii to neznamená len kráter chrliaci lávu a pustatinu v okolí. Samotná Etna je hora s vyše 40 kilometrovou základňou na šírku. V jej podhorí sa rozprestierajú mohutné borovicové lesy a bujná a hustá vegetácia rastie až do výšky cca 2000 metrov nad morom. Zerodovaná láva a sopečný prach a popol totiž obsahujú množstvo živín a tak sa tu rastúcim stromom a rastlinám výborne darí. V okolí Etny sa nachádza aj množstvo ovocných sadov a darí sa aj poľnohospodárstvu. Naše prvé kroky pri spoznávaní Etny viedli do oblasti ...   Celý článok
Začátkem května jsme si konečně termínově sedli se známým slovenským skialpinistem a lezcem Mirom Peťom a vyrazili jsme opět do severní Itálie, kde stále bylo z čeho vybírat. S Mirom jsme oba členy expedice Dhaulagiri a tak jsme využili příležitost se navzájem lépe poznat. Mirovou velkou touhou bylo Antelao, které už znal z mých fotek a přesvědčoval mě, abych se tam s ním vrátil. To se mě samozřejmě moc nechtělo, když je v okolí spousta vrcholů, na kterých jsem ještě nebyl. Můj názor se však rapidně změnil ve chvíli, kdy jsem se dozvěděl o dru...   Celý článok
Lago di Como je tretie najväčšie talianske jazero. Nachádza sa na južnom podhorí Álp a je obkolesené horami. S nadmorskou výškou 198 metrov nad morom má teplú subtropickú klímu. Teplota vody v lete dosahuje teplotu Stredozemného mora. Nás však budú hlavne zaujímať hory obkolesujúce jazero. Monte Legnone 2609m. je najvýznamnejší vrchol v blízkosti jazera. Na vzdialenosti len šesť kilometrov tu vzniká prevýšenie 2400 metrov... a podobné parametre má krajina okolo celého jazera.   Vo Švajčiarskom Engadine toto leto prinieslo chladné a daždivé počasie. Za...   Celý článok
O Ultra Trail du Mount-Blanc (UTMB, 168km a cca 9000 výškových metrov), sa nemusím priveľa rozpisovať. Poznáme ho všetci ako najpopulárnejší horský ultramaratón v Európe a pravdepodobne je aj tak trošku snom nejedného z vás. CCC (Courmayer - Champex - Chamonix) je jeho kratší variant, ktorý sa popri UTMB tiež beží. Má 101 km a viac ako 6100 výškových metrov. Všetko okolo UTMB a jeho kratších (OCC: 53 km, +3300; CCC; TDS: 119 km, +7250) a dlhších odnoží (PTL: 300 km, +28 000) je jeden veľký a úžasný “festival” v malinkom alpskom mestečku Chamonix, kto...   Celý článok
Severozápadný cíp Sicílie ponúka množstvo zaujímavostí na malom mieste. Neďaleko mesta Trapani, v ktorom sa natáčal známy seriál Chobotnica je pozoruhodné starobylé mestečko Erice, ktoré sa celé nachádza na vrcholku hory. Ešte kúsok ďalej na sever na samotnom myse sa nachádza mestečko San Vito lo Capo. Ozajstné letovisko s krásnou pieskovou plážou a všetkým čo k tomu patrí. Tejto oblasti sa budeme venovať vo viacerých článkoch. V tomto prvom si odskočíme pozrieť si okolie z nadhľadu. Pohľad na horu Monte Cofano je veľkolepý už z mestečka Erice, rov...   Celý článok
Máme s mojou ženou to šťastie, že sme ešte stále tu. Keď sme ťahali k sedemdesiatke, mali sme ešte stále chuť sa kuknúť zblízka na pekné kopce. Ale kam pôjdeš, keď ti sily ubúdajú? Niečo vážnejšie už robiť nemôžeš. Napadla ma Brenta: od Madonny to poznáme a čo z druhej strany? Mapa ukáže Molveno, pri jazere je hneď kemping, ideme totiž s vlastným „Motorhomom“ a berieme aj mtb. Je to hneď pri lyžiarskom stredisku Paganella. Kemp je parádny, ihneď sa ideme previezť na bicykloch okolo jazera, potom hľadáme cieľ na rozchodenie. Tip padne na kr...   Celý článok
 Prechádzame autom cez Tirano a smerujeme na výpadovku smer Bormio. Nepokračujeme však po nej ale schádzame vpravo dole na miestnu cestu, prechádzame cez Sernio a v Lovere odbočujeme vľavo smerom ku rieke. Nadjazdom ponad výpadovku sa dostaneme ku rieke. Tu hneď vpravo pri asfaltovom cyklochodníku je malé parkovisko a bufet. Odtiaľto už vyrážame na bajkoch. Mostom ponad rieku a hneď za ňou doprava. Po úzkej asfaltke pomedzi domčeky a sady až do Vervia. Tu sa začína naše stúpanie. Po asfaltových serpentínach prevažne v lese stúpame až k usadlostiam Susen. Tu sa u...   Celý článok
Opúšťame mestečko Milazzo na severnom pobreží Sicílie a mierime do vnútrozemia ostrova, do hôr. Hneď ako odbočíme z  pobrežia, ruch ustáva. Premávka zrazu takmer žiadna. Serpentínami po úzkej ceste sa dostávame do mestečka, kde sa zastavil čas: Novara di Sicilia. Toto schátralé starobylé mestečko nie je žiadnym centrom turistického ruchu, žije si svojím pokojným životom. Zastavujeme sa a dáme si prechádzku uličkami. Nikde nikto, sem tam nejaký domáci a kopec mačiek. V jednom z dvoch barov v centre si dávame bruschetu, najlepšiu akú sme na Sicílii jed...   Celý článok
Už po devíti dnech se vracím podruhé v sezóně do Dolomit, sněhově nejbohatší oblasti této zimy. Tentokrát jsem tu s bratrem, mým nejoblíbenějším parťákem. Zpět domů jsem se vrátil v podstatě jen kvůli zubaři a promítání na Jamesáckém skialpstretu na Brnčálce, které jsem slíbil našemu expedičnímu vedoucímu. V plánu máme spektakulární linie z třítisícovek Antelaa a Pelma, jejichž originalita je podmíněna neobvyklými tvary dolomitských štítů. První den se rozkoukáváme v Cortině d'Ampezzo, proslulém alpském centru a dějišti zimní olymp...   Celý článok
 Zima 2014 mnoho sněhu nepřinesla. Ani do Čech, ani na Slovensko, ba ani do většiny alpských oblastí. Existují ale dvě čestné výjimky, které si zřejmě stáhly sněhové srážky z širokého okolí: Julské Alpy a Dolomity. A právě do Dolomit vyráží na přelomu března a dubna část naší tatranské party: Rišo Böhmer, Matúš Ovšonka, Peťo Szigety z Brnčálky a já. Z Brna vyjíždíme před půlnocí a čeká nás noční jízda v delirickém polospánku. Když ale za prvního svítání vjíždíme mezi mohutné skalní masívy z dolomitu, rázem jsme všichni ...   Celý článok
Taliansko/Švajčiarsko - Val di Campo, Val Viola, Val Grosina, Valtellina, Val Poschiavo Prechádzam autom cez Passo Bernina v smere z Pontresiny do Poschiava, míňam odbočku na Livigno a zastavujem na parkovisku pod Val di Campo (1600m). Pri ceste tu je reštaurácia, hotel, zastávka autobusu, miesto sa volá Sfazú. Do údolia Val di Campo šliapem už na bajku po kvalitnej štrkovej ceste, tá sa neskôr pri chate Saoseo mení na zjazdný singltrail. Prechádzam okolo jazera Viola, a smerujem do rovnomerného sedla. Tu treba už občas aj trošku potlačiť. Za posledných pár rokov t...   Celý článok
Ostrov Sicília - mesto Ávola - Hyblejská pahorkatina - rieka Cassibile: Riserva naturale Cavagrande del Cassibile Najväčší stres sme počas nášho putovania po Sicílii mali z toho, že nestihneme vidieť všetko, čo by vidieť bolo treba... Zvládnuť toto náročné plánovanie bol ozaj kumšt a tieto články snáď pomôžu v budúcnosti ďalším... Pri potulkách v okolí Etny som vážne rozmýšlal nad tým, že juh ostrova vynecháme. Vlna zlého počasia však rozhodla ináč a z mrznúceho dažďa na Etne sme sa vybrali zohriať na juh. Jedným z TOP cieľov na juhu Sic...   Celý článok
 Taliansko - Južné Tirolsko - Martelltal Na túto túru sme vyrazili ráno z Zufallhütte 2256m.(28.03.2014) Najprv sme s ťažšími batohmi vyšlapali na Martellerhütte 2610m., kde sme si dohodli ubytovanie, prebalili batohy a pokračovali ďalej. Skupina Veneziaspitzen je obľúbeným skialpovým cieľom v Martelltali ale treba priznať, že väčšina ľudí odtiaľto chodí na Cevedale a Zufallspitze. My sme počas tohtoročnej návštevy stihli oba ciele. V oblasti Venezispitzen sme túrovali dva dni plus tretí deň sme spravili túru na Cevedale. Od Martellerhütte pokračuje st...   Celý článok